E-Ticarette taraflar dört ayrı başlıkta
incelenmektedir;
Firma-Firma : Firmaların elektronik ortamda tedarikçiye
sipariş vermesi, faturalarını temin etmesi ve bedellerini ödemesi bu bölümde
değerlendirilmektedir. 1999 yılı verilerine göre; Firma-Firma kategorisindeki
ticari işlemler, E-Ticaret cirosunun %90’nını oluşturmaktadır.
Firma-Müşteri : WWW teknolojisindeki hızlı gelişmeler
sonucunda ortaya çıkan Sanal Mağaza uygulamaları ile İnternette firmalar
elektronik ortamda; bilgisayardan otomobile, kitapdan pizzaya birçok ürünün
doğrudan tüketiciye satışını yapmaya başlamıştır.
Firma-Kamu : Firmalar ile kamu kuruluşları arasındaki
ticari işlemleri kapsayan bu bölümde kamu ihalelerinin İnternette yayınlanması
ve firmaların elektronik ortamda teklif vermeleri ilk örnekleri
oluşturmaktadır. E-Ticaretin yaygınlaşmasını desteklemek amacı ile kamunun
vergi ödemeleri, gümrük işlemleri de sanal dünyaya taşınmaktadır.
Birey-Kamu : Henüz yaygın örnekleri olmayan bu kategoride
ehliyet, pasaport başvuruları, sosyal güvenlik primleri ile vergi ödemeleri,
vb. uygulamalar ile Elektronik devlete geçişin sağlanması planlanmaktadır.
İngiltere hükümeti, 2005 yılında tüm kamu hizmetlerinin elektronik ortamda
yapılabileceği ve Elektronik Devlet’e geçişin tamamlanacağını duyurmuştur. 2002
yılına kadar ise tüm okul ve kütüphanelerin İnternet bağlantılarının sağlanması
planlanmaktadır.
Elektronik
ticaretin çok güncel bir konu olması, yeni bir uygulama ve kavram olmasından
kaynaklanmamaktadır. Bilgi toplumuna doğru gidişin temel dinamikleri olan bilgi
ve haberleşme teknolojileri esasen, 1970’lerin başından itibaren firmalar
arasındaki elektronik ticarette, EDI ile kapalı ağlar üzerinden uygulanmaya
başlanmıştı. Yeni olan ve bilgi teknolojileri/elektronik ticaret konusunu
gündeme oturtan, Internet’in gelişimi ile açık ağlar üzerinden daha basit
yöntemlerin çok geniş bir kullanıcı çevresinin hizmetine girererek, ekonomik ve
sosyal hayatın tüm boyutlarını etkilemeye başlamasıdır.
Elektronik ticaret
konusunda basında çıkan haberler genelde kitap, şarap ve bilgisayarların
elektronik yoldan satışı üzerinde yoğunlaşsa da, firma-tüketici kısmında
ağırlıklı olarak yer tutanlar seyahat ve bilet satışı, yazılım, eğlence
(oyunlar ve çekilişler), bankacılık, sigortacılık, danışmanlık, bilgi sunma,
yasal konularda danışmanlık, emlakçılık ve gittikçe artan oranda sağlık, eğitim
ve devlet hizmetleridir.
Kapalı ağlar
üzerinden elektronik ticaretle Internet’te elektronik ticaretin klasik
özelliklerini şu şekilde karşılaştırabiliriz8:
|
Geleneksel ET
|
Internet’te ET
|
|
Firma-firma arasında
|
Dört düzeyde
|
|
Sanayiye özgü, kapalı topluluklar
|
Açık pazar, global ölçek
|
|
Sınırlı sayıda katılımcı
|
Sınırsız sayıda katılımcı
|
|
Kapalı özel networkler
|
Açık, korunmayan networkler
|
|
Kim olduğu bilinen, güvenilir taraflar
|
Bilinen ve bilinmeyen taraflar
|
|
Networklerin güvenilir olması
|
Güvenlik ve onaylama gereksinimi
|
|
Pazarı bir topluluk oluşturuyor
|
Network bir pazar
|
Tablo 1. Geleneksel ve internette
ticaret
Elektronik ticaret, doğrudan elektronik ticaret ve dolaylı elektronik ticaret olarak da ikiye ayrılabilir. Fiziksel malların elektronik ticareti, geleneksel ticaret yapma yöntemlerinin ve ticaret lojistiklerinin geliştirilmesini gerektirmektedir. İçeriği sayısallaştırılmış hizmetlerin (imaj, ses, metin, yazılım vd.) elektronik ticaretinde ise, tanıtım, sipariş, satın alma, ödeme ve dağıtım ve satış sonrası servis işlemlerinin tümünün ağlar üzerinden yapılması mümkündür. Bu biçimiyle elektronik ticaret, ticarette bir devrimi simgelemektedir.

Yorumlar
Yorum Gönder