Internet öncesinde firmalar arasındaki E-Ticaret,
özel veya katma değerli ağlar üzerinden Elektronik Veri Değişimi (Electronic
Data Interchange; EDI) ile gerçekleştirilmiştir. Firmalar, iş
ortakları/tedarikçileri ile arasındaki ticari bilgileri/işlemleri, EDI
formatına dönüşümünü sağlayan özel programlar kulanarak gerçekleştirmektedir.
İnternet ile E-Ticaretin Firma-Firma kategorisine altyapı oluşturan EDI
uygulamaları, Web ortamına taşınarak maliyetler önemli ölçüde düşürülmüş ve
KOBİ’lerin de etkin olması sağlanmıştır.
ABD’de 1999 yılında firmalararası E-Ticaretin %23’ü,
iş yapma tarzlarını değiştiren KOBİ’ler tarafından gerçekleştirilmiştir.
Araştırma sahibi “Access Media International”, 2003 yılında KOBİ’lerin payının
%32’yi aşmasını öngörmektedir.
E-Ticaret, firmalararası ticarette maliyetlerin azaltılması ve
verimliliğin artırılmasında önemli rol oynamaktadır. Bütün aşamalarında (kasa,
stok kontrol, vb.) barkod okuyucu kullanan ve işlemlerini elektronik ortamda
gerçekleştiren bir süpermarkette, otomasyon ile bilgisayar; envanterdeki
ürünlerin (raflar, depo) takibini yapmakta, ürünlerin satış eğilimlerini
izlemekte ve gerektiğinde sipariş vermektedir.
Yeni siparişler, bilgisayar ağı
üzerinden üreticiye otomatik olarak gönderilebilmektedir. Bilgisayar sipariş
formu hazırladıktan sonra, sözkonusu bilgiyi otomatik olarak satış, üretim,
dağıtım ve muhasebe bölümlerine göndermektedir. Siparişlerin üretimi sonunda
ürünler, fatura ile birlikte süpermarkete gönderilmektedir.
Bilgisayarların
otomatik olarak gerçekleştirdiği işlemler sonucunda birçok faaliyet için
personel gereksinimi asgari düzeye ineceğinden dolayı, personel giderlerinde
önemli ölçüde tasarruf sağlanabilecektir. Bilgisayarların hassas işlem yapması
dolayısı ile süpermarketin siparişleri de aynı şekilde hasas olacağı
öngörülmektedir. Bilgisayar destekli titiz ve zamanındaki siparişler ile depo
için ihtiyaç duyulan alanda azalma olacaktır. Ayrıca satın alınan ürünlerdeki
eğilimlerin izlenmesiyle, tüketicinin ilgisini çekebilecek yeni ürünlerin
seçimi ve siparişi konularında karar verilmesinde kolaylıklar gündeme
gelecektir.
Ülkemizde firma otomotiv, elektronik/beyaz eşya,
bilgi teknolojileri, vb. sektörlerde Ana sanayi-Yan sanayi ve Ana
firma-Bayi/Servis ağı arasındaki ticari işlemlerde, Firma-Firma E-Ticaret
uygulamalarının hızla arrtığı görülmektedir.

Yorumlar
Yorum Gönder