Bilindiği gibi “ticaret” ifadesi kavramsal olarak
“mal veya hizmetin satın alınması ve satılması“ işlemlerini kapsamaktadır. Bu
sürecin elektronik ortamda, Internet üzerinde yapılması E-Ticaret kavramını
ortaya çıkarmıştır.
Müşteri beklentilerindeki mal ve hizmet arzındaki
artış, iş dünyasındaki rekabeti küresel ölçekte zorlaştırmaktadır. İşadamları
buna uyum sağlamak için organizasyonlarını ve çalışma tarzlarını değiştirmekte,
firma-müşteri-tedarikçi arasıdaki bariyerleri İnternet ve E-Ticaret ile
kaldırmaktadır.
Elektronik
ticaretin yasal çerçevesinin çizilmesi için önemli çalışmalar yapan UNCITRAL’in
1996 yılında hazırladığı Model Yasa’ya1 göre,
ticari aktiviteler kapsamında her türlü veri mesajının, EDI (Electronic Data
Interchange), Internet, e-mail gibi gelişmiş yöntemlerin yanında, telekopi ve
fax gibi daha az karmaşık veri iletimi yöntemleri kullanılarak elektronik
ortamda değişimine elektronik ticaret denilmektedir.
Avustralya’nın
hazırladığı bir çalışmada2
elektronik ticaret, elektronik yöntemler (fax, telex, EDI, Internet ve telefon
vb) kullanılarak ticaret veya ticaretle ilgili her türlü bilgiye ilişkin
işlemin yapılması gibi geniş bir tanımla ele alınmış, ama bu tanımın
genişliğinin yol açabileceği zorlukları ortadan kaldırmak için sözkonusu
raporda terim, açık veya kapalı ağlar üzerinden ticaretle ilgili her türlü
bilginin bilgisayarlar arasında iletilmesi olarak daraltılmıştır. Yine
ABD’de Washington Eyaleti’nce hazırlanan “Strategic Information Technology
Plan”’da3 ise,
işle ilgili bilginin iki veya daha çok kuruluşun bilgisayarları arasında
elektronik olarak değişimi olarak tanımlanmıştır. Bu tanımı takiben, elektronik
ticaretin en önemli teknolojik amacının, iş dünyası ve hükümet kurumları
ağlarının her birinin diğeri ile, kullanılan bilgisayar platformu ne olursa
olsun, haberleşebileceği şekilde güvenli tek bir ortamda birleştirilmesi olduğu
belirtilmektedir. IBM’in tanımında “e-business”’in bir alt bölümü olarak ele
alınan e-ticaret, Internet teknolojisi kullanılarak ticaret yapılması olarak
ele alınmaktadır4.
OECD’nin tanımında
ise kurumların ve bireylerin katıldığı ve metin, ses, görsel imaj gibi
sayısallaştırılmış verinin işlenerek, açık veya kapalı ağlar üzerinden
iletilmesine dayanan ticaretle ilgili işlemlere elektronik ticaret
denilmektedir5.Bu çerçevede E-Ticaret aşağıdaki eylemleri kapsayan bir süreç
olarak tanımlanmaktadır;
Ticaret öncesi firmaların elektronik ortamda bilgilenmesi ve
araştırma yürütmesi,
Firmaların elektronik ortamda buluşması,
Ödeme sürecinin yerine getirilmesi,
Taahhüdün yerine getirilmesi, mal veya hizmetin müşteriye
teslimi,
Satış sonrası bakım, destek, vb. hizmetlerin temin edilmesi.
Toparlamak
gerekirse elektronik ticareti, doğrudan fiziksel bağlantı kurmaya ya da
fiziksel değiş tokuş işlemine gerek kalmadan, tarafların elektronik olarak
iletişim kurdukları her türlü ticari iş etkinliği6 olarak
tanımlayabiliriz.
E-Ticaret ile daha esnek yapıya kavuşan, tedarikçileri ile daha
yakın çalışan, müşterilerinin beklenti ve ihtiyaçlarına daha hızlı cevap veren
firmalar da, global ölçekte değişim yaşamaktadır. E-Ticaret, firmalara en iyi
tedarikçiyi seçme ve tüm dünyaya satış yapma imkanı sunmaktadır.

Yorumlar
Yorum Gönder