İnternet özellikle KOBİ’lerin ticari hedeflerini
yeniden gözden geçirmelerine neden olmuştur. Dünya ticaretindeki “.com”
değişimini yakalayan firmalar, sanal dünyada showroom veya mağaza açarak yeni
müşterilere ulaşmaya çalışmaktadır. Günde 24 saat / haftada 7 gün açık ve
dünyanın heryerinde şubesi olan mağaza açma/işletme maliyetleri, İnternet ile
KOBİ’lerin karşılayabileceği seviyeye inmiştir.
İnternette açılan mağazanın genel giderlerinin çok
düşük olması, doğrudan satış fiyatlarına da yansımaktadır. İnternet
müşterilerin firmalara, sürekli geri bildirimde bulunma imkanı da sunmaktadır.
Gartner Group tarafından 1999 yılında 25 Milyar $
olan Firma-Müşteri E-Ticaret işlem hacminin, 2004 yılında 1 Trilyon $ rakamını
aşması öngörülmektedir. Aynı çalışmada, Firma-Müşteri E-Ticaret kategorisindeki
internet üzerinden gerçekleştrilen satışaların; %37’sini kitap, %21’ini
bilgisayar/donanım/yazılım, %20’sini CD/DVD/kaset, %17’sini ise giyim eşyasının
oluşturduğuna değinilmektedir.
Sanal iş dünyasında mağaza açmak için, web sitesinin teknik
altyapısının ve içeriğinin oluşturulması ve ödeme işlemleri için de sanal POS
(V-POS) alınması gerekmektedir. Muhasebe, stok, vb. işlemleri ile de
entegrasyonu sağlanabilecek Sanal mağazaya Müşterilerin güvenli erişimini için,
SLL standartı kullanılmaktadır. Satıcı firma, bir onay kurumundan aldığı
elektronik web sitesi kimliği ile mağazasının sanal dünyadaki kaydını
gerçekleştirmektedir. Müşteri ile Satıcı Firma arasındaki iletişimde güvenliği
sağlayan SLL; internette ulaşılan adresin gerçekten aranan mağaza olup
olmadığını kontrol etmekte ve bilgilerin şifrelenerek gönderilmesini
sağlamaktadır.
Satıcı firma ile banka arasındaki iletişimin güvenliği
ise SET protokolü ile gerçekleştirilmektedir. Müşteriden SLL ile alınan ödeme
bilgileri (kredi kartı), satıcı firma tarafından bankaya SET protokolü ile
şifrelenerek gönderilmektedir. Banka, müşterinin hesabının uygun olması
durumunda, alışverişini onaylamakta ve provizyon bilgisini satıcı firmaya
göndermektedir. Satıcı firma, müşterisine siparişin tamamlandığını bildirdikten
sonra bankaya bağlanarak alışveriş tutarını hesabına aktarmaktadır. Ülkemizde
kitap, kaset, CD, çiçek, elektronik, giyim, bilgisayar, gıda, vb. ürünlerin
İnternette doğrudan müşteriye satışını yapan sanal mağaza sayısı 250’yi
aşmıştır.

Yorumlar
Yorum Gönder